کارگاه آموزشی ،ترویجی پژوهشی به همت شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خوسف وشهرستان زیرکوه و مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک استان برگزار شد. 
در این کارگاه در مورد موضوعاتی چون خواص، اصول فرآوری و پرورش عناب وزرشک با حضور پژوهشگران جهاددانشگاهی و جمعی از کشاورزان و تولیدکنندگان خوسف، بحث و تبادل نظر شد. 
محسن پویان، رییس کانون ملی زرشک و عناب در این کارگاه با بیان اینکه عناب وزرشک جزء محصولات استراتژیک و مهم خراسان جنوبی به شمار می‌رود، اظهار کرد: درخت عناب وزرشک و میوه آن در گذشته‌های بسیار دور مورد استفاده انسان بوده است.
وی با بیان اینکه اسناد تاریخی نشان می‌دهد که عناب در هزاره دوم قبل از میلاد در چین و هندوستان و ایران باستان مورد استفاده دارویی قرار می‌گرفته است، تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت عناب در ایران مربوط به خراسان جنوبی است و اگر قدر این محصول را ندانیم آن را از دست خواهیم داد.
رییس کانون ملی زرشک و عناب بیان کرد: عناب برای خراسان جنوبی نه تنها استراتژیک که محصولی فوق استراتژیک است و فرآورده‌های حاصل از آن می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند. بنابراین باید تولیدکنندگان با خواص آن و چگونگی فرآوری این محصول آشنا شوند.
کمال غوث، پژوهشگر حوزه عناب و زرشک در مورد خواص بی نظیر عناب و همچنین ساره حسینی، پژوهشگر صنایع غذایی و  عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز مواردی را در مباحث فرآوری این محصول بیان کرد.
در انتهای جلسه نیز به سوالات علمی کشاورزان و تولیدکنندگان و همچنین ابهامات بازاریابی پاسخ داده شد.
گفتنی است کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب در سال 99 با هدف حمایت برنامه‌ریزی شده از زرشک و عناب و جلب مشارکت جمعی برای حل مشکلات پیش روی تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات این محصولات راه‌اندازی شد. همچنین تدوین خط مشی‌ها و هدف‌گذاری اثربخش در زمینه این محصولات و توانمندسازی دانشگاهیان، محققان و کارآفرینان برای ورود محصولات نواورانه از زرشک و عناب به صنعت، از دیگر برنامه‌های کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب است.